Droooooool.

2012-03-24 @ 15:47:00
Här kommer som utlovat receptet på fläskfilén med potatiskakorna!

Vitlöksfläskfilé med ost- och grädd-potatiskakor:
4 portioner


Du behöver;

1st fläskfilé à 500-600g

Marinad:

2msk raps- eller solrosolja
1 msk kinesisk soya
2 tsk thailändsk soya
2st pressade vitlöksklyftor
Socker
Salt
Svartpeppar

Potatiskakor:

6st medelstora potatisar
1dl grädde
100g riven ost
1 ägg
Salt
Svartpeppar
Ev. muffinsformar för att underlätta tillagningen

Gör såhär;

Putsa fläskfilén. Blanda alla ingredienser till marinaden och börja med att marinera fläskfilén 1-2 timmar innan tillagning.

Forstätt sedan med potatiskakorna. Skala och riv potatisen. Vispa ägget lätt tillsammans med salt och peppar i en bunke. Tillsätt grädden och osten och rör om. Vänd i den rivna potatisen. Fördela antingen potatisblandningen jämnt i muffinsformar, eller forma till kakor med händerna och lägg på en bakpappersklädd plåt.

Sätt ugnen på 175 grader. Stek fläskfilén ca. 2 minuter på varje sida. Placera sedan filén i en ugnssäker form.

Placera både potatiskakor och fläskfilé i ugnen i ca 25 minuter. Förbered under tiden valfri sås och ev. sallad (gärna med fetaost och soltorkade tomater), jag själv är ett bea-monster som äter bearnaisesås till all kött och fågel (i princip).

Voilá! Servera och njut!

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0