The perfect kladdcake.

2011-06-15 @ 23:36:51
Har de senaste dagarna haft världens cravings efter kladdkaka med sprutgrädde (ni vet grädde på flaska). Har nog aldrig gjort en misslyckad kladdis, men nu dessa dagar har jag bakat två helt perfekta kladdkakor; pefekt kladdiga, perfekt söta, perfekt chokladig smak. Perfekta helt enkelt.

Jag gör min kaka från ett recept jag skrev ner på ett smutsigt kollegieblocks-papper för många år sedan, men har med tiden justerat receptet lite, för att uppnå det resultat jag äntligen uppnått! Tänkte dela med mig av receptet, så att ni där hemma också kan göra perfekta, onyttiga, söta, sliskiga, feta, underbara chokladkladdkakor.

Mimo's kladdkaka, 8 port.


Du behöver;
100 gram margarin
3 dl socker
1 dl fin kakao
2½ tsk vaniljsocker
2 medelstora/stora ägg
2 dl fint vetemjöl

Till garnering och servering;
Mycket floursocker
Sprutgrädde
Gärna lite färska, skivade jordgubbar

Gör såhär;
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ihop socker och smör med en gaffel i en bunke. Ha i kakao och vaniljsocker och rör jämnt med gaffeln. Ha i båda äggen och vispa ihop till en smet med elvisp på låg hastighet. Avsluta med mjölet. Vispa inte överdrivet när du har i mjölet, utan endast tills smeten blivit jämn och mjölrester på sidan av bunken har blandats in i smeten. Häll över smeten i en form med löstagbar botten. In med kakan i ugnen i exakt 12½ minuter (kan vara olika från ugn till ugn, själv har jag en gammal sak, men har du någon modern ugn så kanske 10 minuter räcker). Ta ut kakan, låt svalna. Garnera sedan med floursocker och skär upp kakan i åtta medelstora bitar.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0