Because it was yummy.

2011-07-10 @ 01:00:30
Tänkte dela med mig av recept på de smaskigheter jag bjöd på när jag hade tjejmiddag hos mig några helger sedan. Temat på kvällen fick bli "Sverige möter Italien". Maten var så uppskattad och det var så trevligt att vad jag bjöd på gillades, dessutom bad Sabina, drottningen i köket, till och med om receptet på förrätten! Då blir man lite smått stolt. Receptet på förrätten var dessutom halvt egenkomponerat, från idéer jag hämtat från andra recept.

Så, här kommer recepten på förrätten och huvudrätten, till efterrätt bjöds min berömda (host) kladdkaka med rosa vaniljgrädde och färska jordgubbar, receptet på kladdkakan har jag publicerat tidigare.

Fyllda avocadohalvor, 4 port.


Du behöver;
2 st. mogna avocados
2dl lätt-crème fraîche
1 tomat
Ca. 150g räkor, i lake eller handskalade
½ medelstor rödlök

Lite färsk dill till garnering

Gör såhär;
Hacka rödlök och tomat fint. Dela avocadosarna fint och försiktigt så att du får fyra hela avocadohalvor. Gröp ur innehållet försiktigt och mixa det jämnt med stavmixer. Blanda i crème fraîche i avocadon. Vänd sedan ner rödlöken och tomaten, avsluta med räkorna. Fyll sedan upp de tomma avocadoskalen till bredden med avocadoröran. Garnera med dill. Serveras gärna med lite baguette eller annat bröd.


Fylld italiensk fläskfilé
m. färskpotatis och bearnaisesås
, 4 port.


Du behöver;
600g fläskfilé
100g fetaost
1 pkt bacon
8-10 soltorkade tomater i olja, beroende på storlek
½ dl färsk basilika
100g prosciutto di parma (lufttorkad skinka)
Svartpeppar och salt

En skvätt olivolja

Gör såhär;
Sätt ugnen på 175 grader. Snitta fläskfilén på längden för att skapa som en "ficka". Veckla sedan ut filén, gnid in i salt och peppar. Förbered fetaoströran genom att smula fetaosten i små bitar och blanda till en röra tillsammans med en liten skvätt olivolja. Strimla skinkan i fina bitar, hacka de soltorkade tomaterna, hacka basilikan till ½dl och rör ner allt i fetaoströran. Fyll filén med röran och stäng igen den. Linda in den i bacon, fäst ihop med tandpetare eller grillspett i trä. Fräs på hela paketet någon minut i pannan på hög värme, innan du skjutsar in den i ugnen. Med köttermometer ska filén komma upp i 68 grader, vilket brukar ta ungefär 25 minuter i ugn. Ta ut filén, skär den i relativt tunna bitar (skär mellan tandpetarna). Serveras gärna med potatisrätt, bearnaisesås, kall sås.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0