Just another day.

2011-08-15 @ 12:44:00
Har länge slarvat med maten, inte ätit på 24 timmar för att sedan trycka i mig finmiddagar på kvällarna. Jag har hållit på så i säkert fem år eller mer, och jag har inte haft några hungerskänslor under dagarna för att min kropp varit van att käka så sällan. När jag väl har ätit har kroppen istället tagit vara på varenda liten kalori vilket medfört viktuppgång. En långsam men stadig sådan. Har sedan trean på gymnasiet gått upp ca. 5 kilo och sedan ettan på gymnasiet är det nästan 10 kilo.

Och så kan man ju inte hålla på heller. Dels har jag skadat kroppen och dels har jag som nämnt gått upp i vikt. Det är först den senaste månaden jag verkligen fått ordning på maten igen, och det märks, för min mage har satt igång som aldrig förr, får springa på toa 3-5 gånger om dagen.

Nu äter jag tre större mål mat om dagen samt mellanmål när det gått en stund sen senaste måltiden. Mindre portioner än förut såklart, annars skulle jag ju inte orka äta så ofta. En vanlig dags matschema ser ut såhär (självklart finns det undantagsdagar, men de flesta dagar);


Frukost alt. 1
om jag är vaken, ca. kl. 7


Två skivor mörkt fullkornsbröd med ägg och kaviar eller ost, skinka och grönsaker.
Ett litet glas lätt vaniljyoghurt
Ett glas vatten

eller;

En tallrik lätt vaniljyoghurth med Paulún's vanilj & blåbär-müsli
En knäckemacka med ost och skinka
Ett glas vatten


Second breakfast (mellanmål)
ca. kl. 10 om jag varit vaken tidigt,
annars är det frukost vid denna tid



En kopp uppiggande té med mellanmjölk och en sockerbit
En frukt/lite vindruvor/alt. en knäckemacka med ost
Ett glas vatten


Lunch
ca. kl. 13


En tallrik havregrynsgröt med mjölk och hemlagat äppelmos
Ett glas mellanmjölk

eller;

En grov baguette med räkor/rostbiff/tonfisk
Ett glas Coca-cola Zero
+ en frukt på maten


Mellanmål
ca. kl. 16


En grov fullkornssmörgås med ost och paprika
Ett glas vatten/ett glas Obòy


Middag
ca. kl. 19


Vad helst jag känner för, brukar vara en större måltid komponerad av kött/fisk/kyckling, potatis, bulgur, couscous eller ris och en riktigt god, fet sås (ofta bearnaisesås). Ni återfinner många "middagsrecept" (de flesta egna) jag använder mig av i denna blogg. Till middag dricker jag mineralvatten eller Coca-cola Zero.

Blir jag hungrig efter middagen/innan sängdags är det någon variant av mellanmål som gäller.

Eftersom att jag numer äter regelbundet och relativt nyttigt, har jag inte satt några förbud på mig. Bjuds det på chips, så äter jag chips, jag bakar gärna något gott någon gång i veckan och kan inte motstå en chokladbit. Det jag dock försöker undvika är att hälla i mig socker i form av dricka. Jag tycker, vad än experterna och proffsen säger, att Coca-cola Zero därför är ett bra alternativ för Colaberoende som jag. Ett glas Zero innehåller <1 kalori, och jag får mycket hellre i mig lite skumma smaksättare och sötningsmedel än går runt med en ölmage. Bjuds det på vanlig Cola dricker jag oftast, men med måtta.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0