Kletkaka.

2010-11-14 @ 19:35:40
Bakar kladdkaka åt min kära Malin, och eftersom att jag varit så nyttig i 9 dagar så slickade jag visparna och slickepotten... nu är jag kladdig i heeela ansiktet! Men det var det värt. Fy sjutton så gott det är med kladdkaka.


Mimo's kladdkaka

Du behöver;

150g smält smör
3dl socker
1dl kakao
1msk vaniljsocker
2 ägg
2dl mjöl


Gör såhär;
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör i en kastrull. Rör smör och socker till en jämn massa. Blanda i socker och kakao. Vispa med elvisp. Tillsätt äggen och vispa jämnt. Ha i mköl och vispa, övervispa inte utan vispa tills smeten är jämn. Smöra och bröa en from, gärna med löstagbara kanter, och stjälp i smeten. In med formen i ugnen och grädda ca. 15 minuter, håll koll på kakan de sista fem minuterna. Dekorera med florsocker.

Tips!
Har man ingen liten sil för florsockret, går en tehållare alldeles utmärkt! Fyll till hälften med florsocker och "skaka" sedan tehållaren med skaftet och florsockret pudras ur!

Smaklig kladdkaka!

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0