Suit up.

2012-11-19 @ 11:52:13
Ovanstående är definitivt ett av de bästa citaten från modern populärkultur. Inte bara älskar jag How I Met Your Mother, karaktären Barney Stinson är dessutom redan legendförklarad i min värld.

Devisen "suit up" går alldeles otroligt utmärkt att anpassa sig till även som kvinna. Om inte just kostym står högst upp på önskelistan, vill jag gärna slå ett slag för klänning, sky high heels och en glammig styling.

Vad som gör detta uttryck extra intressant är ändå den bakomliggande mentaliteten, en livsinställning vi ser alltför lite av i (framför allt) det svenska samhället. Kanske beror detta på uttryckets direkta motsats till det fruktansvärt svenska begreppet "lagom". Här prioriteras representabilitet framför glamourositet. Det är, så länge man är hel och ren, okej att gå på fest i arbetskläderna och det är underförstått att man inte bör klä upp sig för övertydligt inför restaurangbesöket. Visst håller jag helt och hållet med, det är upp till var och en att se ut på det sätt man själv önskar. Vad jag därför ogillar är alla de underförstådda normer som talar om för oss att det inte alls är okej att se ut hur man vill. Don't do it if you're gonna overdo it, typ.
 
Här sveper uttrycket "suit up" in som en frisk fläkt en varm sommardag. Samhället hade varit lite gladare, lite glammigare och lite snyggare om man istället för att klä ner sig, satsade på att klä upp sig en aning, addera en accessoar, bära de högre klackarna eller sätta lite färg på läpparna. Det är de små detaljerna som gör helheten.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0