Håret spelar roll.

2010-10-27 @ 16:56:55
När jag var liten var allt jag kunde drömma om ett tjockt och välvårdat hår likt min granne tillika bästis Sofia. Hon hade så fruktansvärt tjockt hår och var så ohåröm att hon som partytrick (dåtidens födelsedagskalas) ibland bad kalasgästerna att dra av stora tussar ur hennes hår. Hon gav inte ett ljud ifrån sig, och där stod man med en hårtuss i handen som man nite visste vart man skulle göra av.

Jag brukade också i smyg mäta hårtjocklek genom att kika hur många varv mina kompisar gjorde med hårsnodden när de satte upp håret i hästsvans. Jag har alltid varit en trevarvare. Sofia är en tvåvarvare. Emem är också en trevarvare tror jag. Tvåvarvare är coolast att vara. Då vet man att man har tjockt hår. Jag önskar än idag att jag vore en tvåvarvare.

Trots mina ambitioner och drömmar om ett tjockt, friskt, välvårdat hår, har jag själv ganska länge agerat fobiskt gentemot hårborstar och hårtvättat. När jag var liten fick mina äldre kusiner jaga mig flera varv runt sommarstugan innan jag gick med på att borsta håret. Jag hatade uppsättningar, jag hatade hårspännen, tofsar, klämmor...

...och ändå skulle min pappa alltid envisas med att sätta upp mitt hår i en drös olika konstiga frisyrer, självklart innan skolfotograferingar. Jag skrek och jag grät och jag sparkades. Men han fick sin vilja igenom och jag såg sådär lagom fjantig ut. Finns ett gammal skolfoto, från grundskoletrean, då jag har halva håret utsläppt och halva håret i en tofs som sitter på sniskan. Konstigt att jag blev tjurig? Stackars stackars unge (mig)!

För bara några år sedan vägrade jag gå till frisören. Jag gjorde frisörbesök så sällan som var femte år. Färgning skötte jag själv eller med hjälp av Emem. Det är faktiskt först för ett par år sedan jag bestämde mig vända mig till frisören, både med klippning och färgning, och jag har fullt förtroende för den frisör jag är stammis hos, Malin på Clipodrom. Vi förstår varandra och kan alltid mötas på mitten. Jag blir alltid lika nöjd.

Nu klipper jag 1-2 cm varje månad och färgar utväxten i samma veva. Dyrt? Ja. Värt? Ja.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0