Gotland

2009-07-14 @ 18:10:12
Varning för världens längsta blogg!

Nu var det dags att uppdatera era nyfikna nosar på vad som verkligen skedde där nere på Gotland, Sveriges största ö.

Vi åkte tidigt på måndag morgon för att hinna till Norrköping i tid, men vår GPS fick fnatt så fort vi åkte igenom minsta lilla stad och ville totalt vilseleda oss, så vi höll inte riktigt tidsschemat. Jag hade tänkt att vi skulle vara framme i Kolmården runt 11, men vi var inte där förrän runt 13. Det blev en stressvandring runt den inte så lilla djurparken för att hinna se det vi verkligen ville titta på. Men vi blev inte besvikna. Djuren bjöd på ett och ett annat hyss framför våra ögon, och en tiger kom och la sig, bokstavligt talat, precis vid våra fötter. Vädret var iallafall kalas och humöret var på topp trots en tidig morgon samt skavsår på fötterna.

Kamelbilden måste vara den mest awesome bilden någonsin!
Vi garvade så vi höll på att dö.




På måndagskvällen, efter att GPS:en vilselett oss ännu lite mer kom vi äntligen fram till färjan. Väl ombord gjorde vi inte mycket annat än att käka, de hade dem mest underbara räksmörgåsar jag någonsin ätit. Vem bryr sig om några extrakilo när mat är så gott, haha. När vi åkt av båten kom var klockan 01:00 när vi kom in i Visby, och att börja leta efter boende, som vi inte hade bokat, vid den tiden var lättare sagt än gjort. Det slutade med att vi somnade som små barn i bilen längsmed en bilväg och sov, otroligt nog, hela natten ostört, så trötta var vi.

På tisdagsmorgonen drog vi in till turistbyrån efter en McDonald'sfrukost, och bokade boende. Vi hade världens tur som fick en jättesöt, jättestor stuga för ett jättebra pris. Stugan var dock belägen 4 mil öster om Visby, och vägen var inte den bästa, så det blev mycket tid nerlagt på att åka fram och tillbaks mellan stugan och Visby. Vi spanade också in stranden vid vår stuga, kritvit med sand som mjöl. Vattnet var inte alls för kallt, men Tommy är badkruka nummer ett!

Tisdagskvällen spenderade vi på en mysig, men överfull uteservering, alkoholfritt eftersom att Tommy var tvungen att köra varje kväll, tyvärr. Hade varit kul att få röja lite i Visbys nattliv som ska vara ett av Sveriges bästa sommartig. Att få restaurangbord samt parkering i Visby under högsäsong + Almedalsveckan var inte det lättaste.

På onsdagen kikade vi in Lummelundagrottan, glömde självklart kameran. Lummelunda är en konstig, iskall, jättedjup grotta full av stalagmiter och stalagtiter (som jag dock inte orkar förklara vad det är, google är din vän!). På eftermiddagen spanade vi in Visbys små butiker och gränder, det finns så sjukt mycket hantverk/antikviteter/hemslöjd. Dem har också galet mycket rosenbuskar utanför sina små gamla hus. Vi tog också världens promenad runt hela ringmuren samt spanade in St:a Maria Kyrka som var helt galet stor. Vi stod kanske 20 meter upp på en kulle, och kyrkan sträckte sig fortfarande säkert ytterligare 20-30 meter upp i luften, borträknat torn och spiror. Tog oss till och med in i kyrkan och tände ljus för folk vi tyckte om. Tommy blev typ kär i ett armband gjort i läder och silver som det stod "FORGIVEN" på, men det fanns ingen i shoppen man kunde köpa det av tyvärr. Förutom det kikade vi också in ett antal kyrkruiner gamla som satan.

Tommy ville UPP UPP på ringmuren!




På torsdagen hade min förkylning blivit helt outhärdlig och eftersom att vi inte hade stugan mellan tors - fre skulle det betyda att vi blev tvugna att tälta, vilket jag jättesjuk inte var så pigg på. Så på morgonen åkte vi in till Visby för att boka färjan hem samma dag, fast vi hade tänkt att stanna tills fredag/lördag. Färjan skulle avgå 17:00, så vi höll oss nära Visby också den dagen. Vi spanade in Villa Villekulla, tittade på ett s k klintområde (berg som är jättehöga och stupar rakt ner i havet längs med ön), och spelade äventyrsgolf. Innan vi började spela kläcker Tommy "jag typ suger på minigolf", jag skrattar och svarar, "haha oroa dig inte, det gör jag också". Men vem blev ägd? Jo jag, för Tommy fick värsta superkrafterna och gjorde säker fyra hole in ones, medans jag kämpade på för att få bollen ens nära hålen. Han heter numera Tommy Tiger Woods.

Bakom mig stupar det 48 meter rätt ner i havet. Lite läskigt! Andra bilden är utsikten från klinten.


Efter golfen skulle vi åka in till Visby igen, och då, när vi ska ut från grusparkeringen, kör Tommy rakt in i en osynlig sten som krossar dimljuset. Som tur var blev inget annat på bilen skadat så det blir billigt att laga.

På färjan hem käkade vi räkmackor igen. Typ mums. Sen hade vi världens trevligaste bilresa hem, som tog föralltid, åter igen pga GPS:en, men vad gör det i gott sällskap. När vi väl var framme i Karlstad igen kunde man knappt se genom Tommys bilruta på grund av alla insekter som smashat mot rutan (inklusive den största geting jag sett, måste varit drottningen eller något). Det lät bokstavligen talat som om det regnade, och fronten på bilen var något av det äckligaste jag sett.

Tack baby för en underbar resa! <3

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0