What a feeling.

2012-03-23 @ 18:08:38
Ni vet den där känslan av välbehag som infinner sig när man storhandlat? Det kanske ni inte vet, men jag får en riktigt skön känsla i kroppen när handlingen är avklarad, när man ser hur kyl och frys fylls till bristningsgränsen av härlig mat!

Jag har alltså precis kommit hem från Maxi. Dryga 2 000kr fattigare, men har både snus och mat för ett par veckor framöver.

Något av det bästa jag vet är när man planerar maten för ett par dagar framöver, samtidigt som man handlar. Det är som om alla bitar faller på plats, om man också får se käket i praktiken, inte bara på handlingslistan.

Helgen bjuder på finmat; hemmagjord pizza ikväll, tjejmiddag hos Sabina imorgon, chokladvåfflor med blåbärsmascarpone till lunch på söndag och vitlöksmarinerad fläskfilé med ost- och gräddpotatiskakor till middag.

Tänkte dela med mig av receptet på våfflorna så här lagom till våffeldagen!

Chokladvåfflor med blåbärsmascarpone
6-8 st.


Du behöver;

Våfflor:
2 st. ägg
2dl gräddfil
3dl vetemjöl
3 msk smält smör
1 tsk bakpulver
2 tsk socker
50g mjölkchoklad

Blåbärsmascarpone:
150-200g blåbär, gärna färska
1dl socker
1 tsk vaniljsocker
250g mascarpone

Gör såhär:
Vispa ägg och gräddfil. Tillsätt vetemjöl, socker och bakpulver. Vispa slätt. Smält smöret och ha i. Riv mjökchokladen och rör ner i smeten. Grädda som vanligt i våffeljärn, en knapp deciliter smet til varje våffla.

Under tiden våfflorna gräddas kan du göra blåbärsmascarponen; Koka upp blåbär och socker under omrörning. Låt svalna en aning innan du vänder i mascarponen. Servera på våfflorna och njut!

Smaklig våffeldag!

Håll utkik efter mer recept på bloggen, tänkte lägga upp receptet på fläskfilén med potatiskakorna under helgen!

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0