Nomnomnom.

2012-06-04 @ 21:00:56
Tänkte bara kika in, säga hej, berätta att jag är mitt i pluggstressen (tenta på torsdag), samt bjuda på ett recept på en magisk sås som passar till >nästan< allt. Låt oss kalla den superskygräddsås. 

Superskygräddsås
Ca 4 portioner


Du behöver;
1½ msk smör
2dl grädde, helst vispgrädde
1 köttbuljongtärning
Worcestershire sauce
Chilipulver
Paprikapulver
Peppar
Salt

Gör såhär;
Bäst är om du gör såsen i samma panna du precis stekt kött/kyckling/whatever i, men det funkar ändå, även om resultatet inte blir riktigt detsamma.

Klicka i smöret och rör runt för att "samla upp" all sky i pannan. När smöret är hett, vänd i det mesta av grädden. Rör runt tills det att smöret och grädden inte längre skär sig. Smula då ner buljongtärningen och rör tills denna är helt upplöst.

Häll i några droppar worcestershire sauce. Smaka av efter några droppar och ha ev. i mer, 8-10 droppar brukar blir bra. Krydda sparsamt med chili- och paprikapulver efter behag. Salta och peppra en aning, men var försiktig även här, då ingen av smakerna ska ta övertaget i såsen. Såsen är redan relativit salt från skyn i pannan. Servera direkt.

Du kan självklart också variera receptet, i helgen gjorde jag såsen utan worcestershire sauce till entrecôte, och idag med worcestershire sauce till pannbiff.

PS. Ingen blev lyckligare än jag när Loreen vann Eurovision.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0