Nyckelhålet

2010-04-26 @ 20:20:32
I mataffären förut kom jag in på tanken vad betyder egentligen nyckelhålsmärkning? Jag vet att nyckelhålsmärkt mat i regel är nyttigare/hälsosammare än sina icke-märkta kusiner, men hur och finns det ytterligare fördelar med att köpa nyckelhålsmärkta produkter?

Kollade därför upp vad som är grejen med det vita nyckelhålet i den gröna ringen. Blev träffad av en vägg av text. Nyckelhålet har olika krav på olika typer av livsmedel. T ex får alla bär, frysta som färska, nyckelhålsmärkas så länge de inte innehåller något tillsatt socker, medans grönsaker, rotfruker, potatis mm får nyckelhålsmärkas även om de innehåller socker, det får dock endast vara mycket lite socker/salt tillsatt.

Såhär säger Wikipedia;

Nyckelhålet ställer krav på fettmängd, fettkvalitet, fiberhalt och på hur mycket socker och salt ett livsmedel får innehålla. Frukt, grönsaker, kött och fisk får nyckelhålsmärkas liksom bröd, flingor, pasta, mejeri- och charkprodukter. I samband med att de tre länderna (Sverige, Norge och Danmark) fick gemensamma regler infördes ett nytt kriterium om innehåll av fullkorn för att få nyckelhålsmärka bröd, hårt bröd och andra spannmålsprodukter med nyckelhålet

Nyckelhålet är en frivillig märkning. Det är livsmedelsföretagen själva som ansvarar för att de livsmedel som nyckelhålsmärks uppfyller Livsmedelsverkets regler. I Sverige görs kontrollen av märkningen i första hand av den kommunala miljö- och hälsoskyddsnämnden.



Fråga; Väljer du nyckelhålsmärkt framför andra produkter?

Kommentera mera!
Postat av: Betty som kommer insvichande

Visst händer det men jag föredrar i första hand ekologiskt och krav märkt.

2010-04-26 @ 22:15:51

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0