Tips från frisören

2010-04-26 @ 18:31:24
Är helt sjukt supernöjd med mitt hårresultat! Under mina timmars grooming passade jag på att ställa lite frågor angående hår och liknande för att en gång för alla få bekräftat vad som är "rätt" och vad som är "fel".

  • Japp, håret ska shamponeras två gånger när det väl tvättas. Detta för att första shamponeringen enbart tar bort smuts så som avgaser, mat-os och likande. Det är först vid andra shamponeringen som schampoots verksamma ämnen verkligen kan verka. Dock är det många som överdoserar mängden schampoo, en liten lick två gånger är bättre än en stor klick. Massera hårbotten noga, dels för att få bort stylingrester, och dels för att stimulera ett annars rätt bortglömt område som hårbotten är.
  • Och nu fick vi det bekräftat, TREsèmme och SYOSS håller absolut långt från frisörproduktkvalité. Eftersom att de faktiskt är billigare, innehåller de också mer vatten och sämre ämnen, precis som de allra billigaste produkterna. Är du ute efter kvalité ska du alltid vända dig till en salong. Om du kör på butiksschampoo kan du lika gärna köpa det allra billigaste, same shit different names.
  • Hårblås som hårblås, faktiskt. Så länge hårblåsen har flera temperaturlägen och får håret torrt spelar det ingen roll om blåsen kostar 400:- eller 2 000:-
  • Myten att du kan rädda det värsta slitna i ditt hår genom att tvinna passeer och klippa bort det som sticker ut är så fel det kan bli. Detta förstör inte bara din frisyr utan kan också komma att kräva en frisörklippning. Så, klippa själv efter att ha tvinnat hårtester ärlikamed a BIG nono. Lyssna alltså inte på detta råd, vad än din tjejtidning talar om för dig.
  • Anledningen till att frisörstylingprodukter är bättre än butiksstylingprodukter är just densamma som för schampoo/balsam. De dyrare produkterna innehåller bättre ingedienser och mindre alkohol, och alkoholen torkar ut hår och hårbotten. Jag frågade om min favoritspray Got2B 2sexy var en katastrof att använda, svaret jag fick var "det är i alla fall bättre än de billigaste". Man ska alltså hålla tassarna på milvis avstånd från allt vad de stora, klumpiga, billiga flaskorna heter (Wella, Klippoteket, Mjukt & Skönt, Naturelle för att nämna några skitsprayer).
  • Om min frisör fick välja en enda produkt att använda i ett torrt/livlöst/skadat hår så föll valet på oljan jag köpte med mig hem idag, Orofluido. Den gör håret mjukt, glansigt och återfuktat utan att tynga ned eller göra det fett. Dessutom doftar den något av det godaste jag känt. 100ml för 300kr är ett ganska shysst pris.

Kommentera mera!
Postat av: Sofie Schilcher

vill du vara med i veckans blogg ? klicka på http://sofieschilcher.blogg.se om mera information angående den. Kram Sofie!

2010-04-26 @ 18:33:09
URL: http://sofieschilcher.blogg.se/

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0