Fashion-check.

2011-08-22 @ 17:20:00
Beskriv din stil med 3 ord.
Vitt, feminint, basic.

Vad innebär mode för dig?
Jag följer absolut inte mode slaviskt, men det är en chans att visa vem man är och vad man gillar. Skulle alla klä sig likadant måste man ju fråga personen man pratar med vad han eller hon gillar för färger, mönster, material och stil. Kläder, då framför allt klänningar och skor, är min porr.

Vilka är dina favoritaffärer/butiker?
Online:
Nelly.com (klänningar!)
Kedjor: H&M (billigt & basic), Scorett (har en hel hylla med skor i storlek 35)
Lokal affär: Akazia (blandade märken i olika prisklasser, både bra fest och vardagskläder, ägarinnan tar dessutom bara in ett exemplar i varje storlek och t ex väskor tar hon bara in i några enstaka exemplar, så chansen att springa in i någon som ser ut som en själv är liten om man handlar där).

Shoppar du second hand?
Alldeles för sällan, tyvärr. Det är dåligt både ur plånboks- och miljöperspektiv. Nu är jag inte så uppdaterad på just den här fronten, men vad jag vet om har Karlstad inte heller ett direkt stort utbud av just second hand, så jag skyller lite på det.

Vilken är din favoritdesigner?
Är helt frälst i Dior vad gäller klänningar, Louboutin vad gäller skor (skor mer röd sula är på grund av Louboutin en våt dröm) och jag skulle möjligen gå över lik för en Birkin från Hermès. I en mer överkomlig prisklass gillar jag klänningar från Rare och Three Little Words, skor från Tiamo och väskor från Friis & Company.

Dior, Louboutin, Hermès.


Vad är din favorit i höst?
I vanlig ordning mina flera par UGGs. Utöver dessa är jag i år extra förtjust i stickade tumvantar och benvärmare. I år vill jag dock ha ljusa jeans istället för de svarta som brukar åka på när hösten gör sig påmind.

Hur mycket shoppar du för i månaden?
Det är väldigt olika måste jag säga. Pengarna går oftast åt när jag hittar en klänning (eller fem) jag absolut inte kan motstå. Så bränner jag mer pengar ju mer fikadejter jag har inplanerade med vänner, då brukar det oftast bli en mindre shoppingrunda i anknytning till fikan. En bra (eller dålig, beroende på hur man ser det) månad shoppar jag för ca. 3 000kr, men räknar då in prylar till hem, kök och böcker.

Dyraste plagget respektive billigaste?
Det dyraste plagget är ett par True Religion-jeans för nästan 3 000kr. Efter det måste det vara mina virkade UGGs som kostade närmre 2 000kr, tätt följda i pris av mina mocka-UGGs. Min Lacoste-väska ligger också i prisklass med nämnda saker. Annars köper jag hellre lite billigare och mer.

Billigaste plagget... räknas strumpor så är det ju just strumpor utan tvekan. Snackar vi designerprylar så fick jag min Frank Dandy-strandväska för 100kr, och mina Dolce & Gabbana-strumpbyxor för 70kr.

Lacoste-väska, stickade UGGs, vanliga UGGs.


Tror du att du kommer att kunna shoppa lika mycket om 10 år som du gör idag?
Haha, mer utan tvekan! Ju mer pengar som rullar in, desto mer bränner man ju? Om 10 år har jag ett fast jobb med en helt okej månadslön efter skatt, så ska det ju sparas och så vidare, men som klädfantast finns det alltid pengar för shopping!

Brukar du tröstshoppa?
Nej, faktiskt inte. När mamma gick bort gjorde jag det, men det var snarare undantag än regel. Brukar inte vilja visa mig bland folk om jag är ledsen, så om jag inte hittar något väldigt lockande online, blir det då ingen shopping för min del. Däremot brukar jag shoppa när jag tycker att jag förtjänar det, om jag har rott hem ett toppbetyg eller varit allmänt duktig. Lite småfarligt.

Högklackat eller lågklackat?
Högklackat när det inte är meningen att man ska gå mycket, då är jag hellre bekväm. Ska jag till stan slänger jag på mig ett par låga skor, är det fest blir det utan tvekan högklackat. Höst/vinter har jag gärna ett par högklackade stövlar också till vardags.

Favoritstövlarna.


Vilken är din drömväska?
En Birkin från Hermès, som jag redan nämnt ovan!

Vilket blir ditt nästa köp?
Jag är väldigt sugen på väskan från H&M som jag skrivit om i ett tidigare inlägg i kategorin "Dagens look". Den är ju väldigt billig, hittar jag den här i Karlstad när jag har aningen mer pengar kommer jag slå till. Den är rymlig och bra nu till skolstarten, ska ju konka runt på både laptop och skolböcker. Se där, jag kan vara praktisk också!

Vilka är dina stilikoner?
Kim Kardashian är en stor förebild, framför allt hennes underbara partyblåsor som till 90% alltid faller också mig i smaken. Dessutom är vi lite lika i kroppen hon och jag, båda har rumpor som räcker och blir över. Därmed blir jag ytterligare lite inspirerad av henne, hur hon klär sig för att framhäva bakdelen i positiv dager. Utöver Kim gillar jag också Rachel Bilson's vardagsstil, lite småbohemiskt, kroppsnära, stickat och stilrent.

Kim och Rachel.



Favoritplagg just nu?
Min nya lilla vita i spets, har hunnit använda den två gånger på två veckor! Den går dessutom att kombinera i nästintill oändligheten då både färg och material gör den lättmatchad.

Favoritaccessoarer?
Stora... nej, enorma (!) örhängen. På gränsen till för mycket och det är alldeles lagom. Skulle gärna också införskaffa mig lite billiga ringar som fungerar både till fest och till vardag.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0