Better than at the restaurant.

2011-08-23 @ 18:07:17
Står just nu och bakar frallor. Eller ja, degen står och jäser och jag har börjat med middagen. Fajita-kryddad stekt kycklingfilé med hemmagjorda chilipotatisklyftor. Potatisklyftorna jag gör är verkligen godare än alla potatisklyftor jag någonsin smakat på restaurang, och så busekelt att laga också!

Potatisklyftor m. chili och vitlök



Du behöver;
Oskalad potatis för att mätta det antal magar du lagar åt
Flytande smör eller en neutral olja
Salt
Chilikrydda
Vitlökspulver
Cayennepeppar


Gör såhär;
Sätt ugnen på 225c. Dela potatisarna i så små/stora klyftor du vill ha dem. Jag brukar dela en potatis i åtta klyftor, den storleken är ugnsvänlig. Häll lite smör/olja i botten på en ganska stor (så stor att inte potatisklyftorna ligger på varandra) ugnssäker aluminiumform och vänd i klyftorna. Salta efter behag och krydda sedan rikligt med chilipulvret. Krydda sedan mer sparsamt med vitlökspulver och cayennepeppar. Rör runt så att båda sidor av klyftorna får lite krydda på sig. In i ugnen i ungefär 20 minuter, rör runt i klyftorna 1-2 gånger under den tiden. När klyftorna är genommjuka när man känner med en potatissticka är de klara.

Passar superbra till både kyckling och kött, grillat som stekt. Har ävent någon gång haft det till panerad fisk.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0