Dag 3 - mina föräldrar

2010-11-25 @ 16:00:13
Det här inlägget är av förståeliga skäl lite jobbigt att skriva, då min mamma gick bort 2010.09.21...

Pappa Berndt-Uno Nyström (från Karlstad) född -54 och mamma Britt-Marie Wälsäter (från en herrgård utanför Norrköping) född -55 träffades här i Värmland för herrans massa år sedan, någon gång på 70-talet. Mamma var på besök hos sin farmor (min gammelfarmor) som bodde intill pappas pappas (min farfar) sommarstuga vid Fryken. Mamma var vacker som en dag och pappa försökte imponera på henne (bl a med hjälp av sin moped), utan framsteg till en början. Tillslut föll mamma för pappas "charm" och de flyttade ihop på Norrstrand här i Karlstad.

De gifte sig (tyvärr tog de pappas efternamn...) och i slutet av 70-talet köpte de villan på Majas Väg och något år senare, närmare bestämt 1979 kom min bror till världen genom kejsarsnitt då mamma var för liten i kroppen för att kunna föda "normalt". Åren gick i den vita villan och 1988 kom jag själv till världen, också genom kejsarsnitt. Pappa reste mycket i jobbet då han hade en hög position av något slag på kameraföretaget Minolta, under mycket av min uppväxt var mormor hemma hos oss och tog hand om mig, min bror men också min mamma.

Mamma gick för två månader sedan bort efter långvarig sjukdom (MS, cancer, hjärtflimmer, lungödem, säg något hon inte hade). Pappa bor kvar i den vita villan, i alla fall tills vidare. Han arbetar som greenkeeper/någon slags chef på Kils Golfklubb idag.

Pappa har jag tyvärr ingen bild på,
så här kommer vackra vackra mamma,
som de säger att jag är en kopia av.


Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0