Står i köket...

2010-05-11 @ 19:22:14
...och lagar fläskfilé, potatisgratäng och pepparsås. En klar favorit som äts en gång i veckan. Det går inte att förklara hur gott det är...

  • Potatisgratängen, lat som jag är, brukar jag köpa färdig från Konsum eller Willy's. Båda märken är väldigt goda, saftiga och den lilla förpackingen är lagom till tre personer. Dock brukar jag krydda lite extra med salt och vitlökspulver, samt strö över lite riven ost för att ge gratängen lite mer karaktär.
  • Fläskfilén köper jag fryst och lägger på tining i kylen kvällen innan. För att få rätt smak gör jag en egen marinad av olja, soya, vatten, salt, peppar och timjan. Har inga mått på hur mycket jag brukar ha i, det är mer en känsla. För mycket timjan kan det dock inte bli, så det är inget att oroa sig över. Fläsfilén görs sedan i både stekpanna och ugn. Steker den först (hel) på hög värme i ungefär 5 minuter, innan jag skjutsar in den i ugnen (hel), 225 grader i ca. 40 minuter. Istället för att hällsa olja eller smörja ugnsformen, brukar jag hälla i det av marinaden som inte följde med i stekpannan. Skär upp den gör jag när den har kommit ut, för att bevara saftigheten i köttet.
  • Såsen är pappas eget recept som han gör i "koncentrat" någon gång om året och fryser ner i 4 port. påsar. När den ska användas, är det bara att ta fram, och tillsätta ungefär 2dl grädde under upprörning.
Värt att testa? :-)


Kommentera mera!
Postat av: Malin Holst

Ja men skit bra! du, jag, malin, sabina och therese kan väl gå på premiären då :D låter inte de som en bra idé? :D

2010-05-11 @ 21:32:03
URL: http://talulah.blogg.se/
Postat av: jasmina

hej allt bra m dig?? =)

2010-05-11 @ 22:00:58
URL: http://jasminab.blogg.se/
Postat av: Malin Holst

enligt sf så släpps biljetterna ca 2 dagar innan premiären så vi får sitta bänkade runt den 25:e då.

2010-05-11 @ 22:27:15
URL: http://talulah.blogg.se/

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0