Står i köket

2010-07-19 @ 15:38:40
Nu blir det finmat! Verkligen storhandlat idag, kommer bli ruskigt fin middag varje dag hella veckan. Vi börjar med ett eget laxrecept idag, som följs av lövbiffsgryta imorgon, piroger på onsdag, tonfisksås och pasta på torsdag, fläskfilé fredag, samt räksmörgåsar till lunch ett par dagar. Fint eller finfint?

Mimo's Lax, 2 port.


Du behöver;
  • 2 st. Laxfiléer
  • 1½dl Matlagningsgrädde
  • 2 st. Fiskbuljongtärningar
  • Citronpeppar
  • 2 msk Smör
  • Salt
Gör såhär;
Börja med att smälta smör i en kastrull. Svätt därefter över grädden och rör om. Ha i buljongtärningarna och krydda med lite lite salt och ctironpeppar. Vänta tills buljongtärningarna är helt upplösta innan du stjälper över såsen i en ugnssäker form. Lägg därefter i laxfiléerna. Krydda väl med salt och citronpeppar direkt på laxen, och in med kalaset i ugnen på 225 grader i ~20 minuter.

Medans du väntar på firren, passa på att förbereda tillbehören (jag kör på en vanlig grönsallad samt pulvermos). Potatis funkar självklart också, liksom ris eller till och med pasta.

Kommentera mera!

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0