Och idag har vi ett födelsedagsbarn!

2009-09-11 @ 16:13:02
Emem, min kära 21 åring, förbered dig på en mur av text. För nu är det födelsedagsspecial i min blogg!

Jag tänkte inleda med lite obligatoriskt tjafs om vad som hände året du föddes, och vad som har hänt på din födelsedag genom tiderna. Du vet, man kan få sådana kort av föräldrar och far/morföräldrar som tycker att det är jättespännande att läsa om vad som hände just din dag, fast som man själv egentligen skiter fullständigt i, för man vill bara öppna paket. Men håll ut, ditt paket är på väg, men först måste du läsa det här.

1988:
  • Det politiska partiet Sverigedemokraterna bildas.
  • Enligt en rapport har antalet svenska familjer med förmögenheter på över 100 miljoner kronor under sex år vuxit från 28 till 163 och Sverige har 23 miljardärer.
  • Omfattande säldöd konstateras i Kattegatt. Över hälften av den svenska sälstammen dör efter att ha drabbats av en virussjukdom.
  • Fredsavtal avslutar Iran-Irakkriget.
  • Bakmaskin är årets julklapp i Sverige.
  • I en ny svensk lag måste alla, även resande i baksätet, använda säkerhetsbälte vid bilfärd.
11 september:
  • Dagny och Helny har namnsdag!
  • Bilmodellen Ford Pinto lanseras.
  • En terroristattack utförs mot World Trade Center i New York och Pentagon i Washington D.C., USA.
  • Sverige utrikesminister Anna Lindh avlider till följd av de skador hon har tillfogats i ett knivöverfall dagen innan.
  • Det 1000:e dödsfallet bland de amerikanska soldater i Irak inträffar.
Efter att ha läst farmor/mormorvykortet som man fått samma av tre år i rad, följer sedan en liten söt sak i stil med; "men det bästa som hände var att du föddes!".

Så, nu har du genomlidit steg ett av en födelsedag. Dagen brukar fortsätta med att någon gammal kompis har klistrat ihop ett kollage av bilder, ofta pinsamma, och publicerar/hänger upp dem på ett sådant sätt att allmänheten kan beskåda. Njut!






Nu ska man sitta och skratta och minnas varje bild, och tänka "har jag varit sådär liten?" och "näää hemska fjortis!". För alla har vi varit fjortisar. Det bästa är, att vi idag, kan sitta och skratta åt andra fjortisar och låtsas om att vi själva aldrig varit sådär små/fula/fjantiga/barnsliga/högljudda/pinsamma/blonda. Men det har vi. Båda två, och det bästa är att vi har varit det tillsammans.

Sen ska man äta tårta. Och på Emems födelsedagar är det regel att man äter Vargtårta. Inte bara har tårtan fått ett sött namn genom året, den smakar också som om den vore från sjunde himlen. Men med tanke på att det är Emem som har gjort den kan det inte precis vara ett avancerat recept. Förlåt min pärla, men kock ska du då inte satsa på som yrke.

Vartårta för X antal år sedan


Nu för tiden låtsas Emem att hon är vuxen. Jag menar, 21 är en stor ålder. Trodde du någonsin att du skulle bli såhär gammal? Jag tänker på ditt framtidsbrev som du skrev när du var 11-12 som finns i din dagbok Emem. Du visade mig det så stolt och sa att du inte skulle läsa brevet förrän din 20 årsdag. Jag gick hem och gjorde ett likadant. Men efter några månader, ändrade jag på brevet, så att det inte längre stod "läs på din 20 årsdag, Maria", utan "läs på din 13 årsdag". Så liten och äcklig man var, så nyfiken och totalt korkad. Erkänn att du läste ditt innan din 20 årsdag? Och erkänn att det typ stod "när jag är 20 ska jag ha barn och familj, en dotter och en son, och en hund?". Vi är Svenssons i våra hjärtan. Eller ja, du är Nilsson, men det är typ samma sak.

Nu har man öppnat paketen. Från din farmor fick du typ, lakan, eller ett armband. Från dina föräldrar fick du preciiiis det du ville ha, fast lite fel. Föräldrar förstår nämligen inte att det är skillnad på ljudanläggning och ljudanläggning, eller TV och TV, men du är glad för det. Från din syster fick du kläder, som du inte ville ha, så du ber om kvittot. Från dina kompisar får du en massa krimskrams som vi, ärligt talat, kan kalla skit. Ett par trosor, som du tycker typ är göööörfula, lite godis, som du verkligen inte vill ha nu när du är 21 och försöker vara nyttig. Så fick du säkert någon ansiktsmask eller billig H&M parfym. Kanske ett biobesök.

Från din bästa vän, får du dock det du verkligen vill ha. Du säger "Mimo, jag vill ha..." och Mimo, hon fixar ju såklart. Du har en present att inkassera imorgon när vi ses och går igenom alla dina presenter (läs ovan, haha) och en massa gamla minnen och... jag tänker inte nämna vad du får här, men jag är säker på att du redan vet. Det är något kul, det är något häftigt, det är något trevligt. Visst?

Grattis på födelsedagen min bästaste bästaste vän genom tiderna. Jag tänkte dra historien om vår lilla skogspromenad på dagis här, men jag är säker på att de flesta redan hört om den. Du får gärna ta det på min födelsedag dock, när jag sitter där och är äldre fast allting är sig likt, om två veckor. Jag älskar dig!

Den osminkade sanningen

Kommentera mera!
Postat av: EMEM!!!!!!!!!!!!!!!

massa <3 till dig!

2009-09-12 @ 00:12:37
URL: http://ememsplace.blogg.se/

Kommentera mera!

Jag vill kalla mig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill skriva:

Trackback
RSS 2.0